Blog

Groen geluk

Afgelopen najaar is er een conceptstore en een lunchcafé in Tetem gekomen. Binnenkort wordt ook de workspace geopend. Behalve voor originele cadeaus, een knipbeurt, een bezoek aan het plantenasiel en koffie met iets lekkers, kan je straks ook terecht bij Tetem voor een inspirerende en groene werkplek! Samen met andere teamleden werk ik aan de laatste voorbereidingen. Ik verheug mij […]

Sizheng Chen over zijn stage bij Tetem

Tetem biedt studenten een stageplek. Als organisatie vinden we het belangrijk om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen én we raken graag geïnspireerd door de nieuwe ideeën en gedachten die jongeren met zich meebrengen. De komende tijd loopt Sizheng Chen Armstrong stage bij Tetem. Sizheng komt uit China en doet de Master New Media en Digital Culture […]

Teamdag Tetem over Futures Literacy

Eind april hadden we een teamdag. We reisden af naar het Drentse Sint Jansklooster om daar in een natuurlijke omgeving samen aan de slag te gaan met het thema Futures Literacy en meer te horen over de bijzondere projecten van de Peergroup. Ook maakten we een wandeling waarbij we diverse trekpontjes tegenkwamen op ons pad, hetgeen alleen al het nodige […]

Uitwisseling over grenzen

Tetem gelooft dat internationale culturele samenwerking en uitwisseling stimulerend kunnen werken voor de artistieke, professionele en persoonlijke ontwikkeling van makers. We zien dat internationale samenwerking de samenleving verrijkt maar ook onder spanning kan zetten. We vinden het daarom belangrijk dat internationale samenwerking en uitwisseling is gebaseerd op wederkerigheid en dat er wordt ingezet op het ontwikkelen van duurzame relaties. Tetem […]

Ontwikkeling nieuwe Treasure Hunt

Media artist Louisa Teichmann volgde onlangs een ontwikkeltraject bij Tetem. Louisa werkt met thema’s als gaming en onderzoekt het effect van nieuwe technologieën op de perceptie van realiteit van de speler. “By analyzing gameplay methods and implementing them into real-life settings, I am creating scenarios in which the viewer turns into the protagonist of an interactive fictional narrative.” Subjectiviteit van […]

2023, een jaar waarin veel zaken samenkomen

2023 is begonnen! We staan aan het begin van een voor Tetem belangrijk jaar. We hebben de afgelopen periode veel grote en kleine lijnen uitgezet, die in 2023 moeten gaan samenkomen. Ik wil jullie graag meenemen in een aantal van deze ontwikkelingen. Internationalisering We werken al een aantal jaar aan de voorbereiding om ons programma te internationaliseren. We willen graag […]

Terugblik 2022

De laatste werkdagen van het jaar, een moment om even stil te staan en terug te blikken. 2022 was een bijzonder jaar met veel mooie, maar ook met verdrietige momenten. We hebben als Tetem prachtige dingen gerealiseerd. We hebben fantastische ontwikkeltrajecten mogen doen met een flink aantal makers die gedurende korte of langere tijd bij ons verbleven en in het […]

Masterclasses film en talentontwikkeling

De afgelopen weken hoorde ik vrijwel elke dag op verschillende plekken in Tetem filmmuziek door de ruimten schallen. Professionele filmmakers en jongeren werkten samen aan de nabewerking van films die gemaakt zijn tijdens de Masterclasses Film in de Twentse Bibliotheken. In de herfstvakantie gingen kinderen en jongeren tijdens deze Masterclasses aan de slag als acteur, regisseur of cameramens. Met dit […]

Een empathische benadering van de metaverse

De metaverse wordt meestal omschreven als een ‘collectieve virtuele ruimte waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten’. De metaverse als een alternatieve werkelijkheid waarin we kunnen gamen, vergaderen, events bezoeken en met cryptogeld handelen, maar ook de meest fantasierijke omgevingen en versies van onszelf kunnen onderzoeken! Jeroen Junte beschreef de metaverse in de Volkskrant als “de uitgebreide versie van het internet waar […]

Het leerecosysteem: wapen in de strijd tegen kansenongelijkheid

In Nederland geloven we graag dat iedereen binnen het onderwijs gelijke kansen heeft. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat de kansenongelijkheid alleen maar toeneemt. In de documentaireserie Klassen wordt de vraag gesteld of het diploma van kinderen gebaseerd is op hun eigen kwaliteiten of dat het opleidingsniveau van de ouders een doorslaggevende rol speelt. Ook in de televisieserie Sander en […]

Cross-TIC helpt jonge makers een stap verder!

Cross-TIC is een interdisciplinair platform waarmee we het crossmediale productieklimaat in Twente willen versterken. Cross-TIC is bedoeld om jonge makers een stap verder te helpen in hun carrière. Het is een samenwerking van acht cultuurinstellingen. Ook maken we gebruik van de kennis en ervaring van partners uit de regio. Makers krijgen de mogelijkheid om interdisciplinair te werken, onderzoek te doen, […]

De zeven werelden van procestechnologie

Graag neem ik jullie mee in ‘De zeven werelden van procestechnologie’, een initiatief van PCPT Oost en Tetem. Het project is bedoeld om kinderen al in het basisonderwijs kennis te laten maken met procestechnologie. Alles om je heen wat door mensen gemaakt is heeft te maken met procestechnologie! Procestechnologie wordt ingezet bij het omzetten van grondstoffen tot een product, bv. […]
Mastodon