Diepe Shit en trippy visuals

Publiceerdatum: 17 maart 2021

Vrijdagmiddag 5 maart was ik ‘aanwezig’ bij Diepe Shit #18, een livestream vanuit Innocent, het subculturele jongerencentrum van Hengelo. Met Diepe Shit biedt Innocent een podium voor dj's en andere makers uit de regio, om muziek ten gehore te brengen die niet per se geschikt hoeft te zijn voor de dansvloer. In deze opzet kunnen artiesten de diepte in gaan door hun persoonlijke voorkeuren te draaien. De muziek wordt ter plekke voorzien van visuals door videokunstenaar Rick de Mönnink (Larius visuals). Met financiële ondersteuning uit het Generators Fonds, waar ik als een van de commissieleden de aanvragen beoordeel, heeft de benodigde hardware een upgrade gekregen. Het resultaat van deze investering was die 5e maart voor het eerst te zien en horen.

In deze 18e editie van Diepe Shit is Kees de Groot te gast, die ik vooral ken als oprichter van PLANETART en creatief directeur van het GOGBOT festival. Ik heb de afgelopen maanden vaker naar Diepe Shit geluisterd, dus ik kende de show al een beetje. Dj’s de vrije hand geven, zonder een dansvloer te hoeven pleasen, levert interessante resultaten op, weet ik ook uit eigen ervaring. En met Kees de Groot de diepte in kan alle kanten op, dus ik ben er eens goed voor gaan zitten.

De stream gaat van start in een standaard opstelling, zoals ik die eerder gezien heb bij Diepe Shit; podium, licht, visuals geprojecteerd achter de dj, camerastandpunt recht voor de booth. Maar kort daarop krijgen de visuals een prominentere rol en wordt het beeld snel extremer. Vooral als de camerabeelden live worden bewerkt, ontstaat er zo nu en dan een naadloze mix met het grafische geweld van de visuals. Ondertussen draait Kees een soort plunderphonics collage mix.

En dan, na ongeveer 10 minuten, gaat de beer echt los: daar is die rauwe opgefokte sound die ik persoonlijk al jaren associeer met de underground van Twente. Zoals aangekondigd draait Kees niet noodzakelijkerwijs een lekker lopende dj-set, maar vooral een aaneenschakeling van zijn voorkeuren. De door hemzelf aangedragen beschrijving ‘Eclectric hectic noisy hardcore conspiracy madness from hellish dimensions in the deepfake future of dope ass black holes’ dekt de lading volledig. Er hangt een lekker dwarse protestsfeer in zijn set, met o.a. stukken spoken word door Baudet, toepasselijk gemixt met Hitler. Trump is de revue dan uiteraard ook al gepasseerd. We zijn een half uur onderweg en inmiddels wordt de chat gevuld met reacties van mensen die dit ‘de gruwelijkste set ever’ vinden of gewoon ‘een goede start van het weekend’.

De visuals zijn trippy, in-your-face, distorted en oversaturated as fuck en passen wat dat betreft erg goed bij de sfeer die Kees neerzet. Ondanks dat de visuals een onlosmakelijk onderdeel worden van het totaalbeeld, functioneren ze voor mij toch grotendeels als een overlay van effecten, vooral doordat ik weinig tot geen directe interactie tussen audio en beeld kan ontdekken. Ik mis die interactie vooral omdat deze extreme set daar inhoudelijk juist veel aanleiding toe geeft. Ik had daar wat meer van verwacht denk ik.

Na zo’n 50 minuten moet ik bekennen dat ik behoorlijk murw gebeukt raak door de rauwe hectische beats, dito visuals en de Baudet/Hitler/Trump combo. Na een uur en een kwartier komt er een onverwacht einde aan de stream. Is het afgelopen? Is er een technisch probleem? Ik weet het niet… Maar na deze weldadige aanval op ogen en oren is een beetje rust ook best welkom.

Supergoed dat het Generators Fonds hieraan heeft kunnen bijdragen. Bij deze wil ik ook andere Twentse makers oproepen om een aanvraag in te dienen. Juist in deze coronatijd kan dat net de boost zijn die je initiatief goed kan gebruiken. Hou vol!

~ Harco Rutgers is o.a. beeldend kunstenaar, ontwerper, eindbaas van platenlabel Esc.rec. en artistiek leider van podium De Perifeer in Deventer.

Foto: © Innocent - fotograaf Olaf Jansen - visuals Rick de Mönnink

Vorige blogs

Make Health: Gemaakt voor jou, met jou en door jou!

Op 1 maart 2021 startte op NPO1 de nieuwe serie ‘We gaan het maken’, in samenwerking met Universiteit Twente en DesignLab. In de eerste aflevering zagen we hoe de twaalfjarige Juli ervan droomt om zelfstandig in het water te drijven. Juli is geboren met het Ehlers Danlos Syndroom, een bindweefselaandoening, waardoor ze vrijwel de hele dag liggend doorbrengt. Door haar […]

Het KidsLab

Verbinden, uitdagen en een gevoel van trots Iets zélf ontwerpen en maken geeft altijd een gevoel van trots en voldoening. Dit in een online webinar sámen met andere kinderen doen, maakt het een stuk gezelliger en zorgt voor verbinding in een tijd dat je elkaar niet kunt opzoeken. Nu kinderen geen fysiek onderwijs kunnen krijgen is het van groot belang […]
Mastodon