GOGBOT, cyberpunk kermis in de binnenstad van Enschede

Publiceerdatum: 27 augustus 2019

Van 5 t/m 8 september wordt de Enschedese binnenstad weer overgenomen door GOGBOT. Voor wie er nog nooit geweest is: “GOGBOT is een cyberpunk kermis die middenin de stad landt, met als episch centrum de Grote Kerk aan de Oude Markt. Uitdagende, controversiële installaties, robotics, performances, muziek, artist talks, lectures, ruimteschepen, audio-art, aliens en cyborgs nemen de stad over”, aldus Kees de Groot, creatief directeur van GOGBOT.

Grenzen opzoeken
GOGBOT daagt uit en choqueert. “We zoeken de maatschappelijke actualiteit, maar ook de grenzen ervan. We proberen de bezoeker in verwarring te brengen, maar ook in debat en gesprek. In 2012 hadden we The Femen, een activistische vrouwenbeweging. Die hebben drie grote houten kruizen getimmerd, aan de voet van de Grote Kerk. Vervolgens hebben ze die topless met kettingzagen omgezaagd. Het was een tribute to Pussy Riot, om ze vrij te krijgen. De actie heeft in meer dan 1000 Russische en Oekraïense kranten gestaan, een paar weken later werden de dames van Pussy Riot vrijgelaten. Als die performance daar iets aan heeft bijgedragen, ben ik daar best trots op.”

Adapt or die
Centraal staat de technologie die de maatschappij aanjaagt. En de mogelijkheid van de mens om zich aan te passen. “De technologie ontwikkelt zich exponentieel evenals de mate waarin technologie ons leven beïnvloedt. Technologie wordt steeds slimmer. Volgens futuristen als Raymond Kurzweil krijgen we in de jaren ‘40 een explosie van artificial intelligence. De Europese Commissie heeft de Universiteit Twente 4 miljoen gegeven om te onderzoeken wat de ethische gevolgen zijn van AI en robotisering. De macht van de technologie is enorm. It is adapt or die. Maar we moeten ook zélf kritisch blijven nadenken, opdat de technologie er niet met ons vandoor gaat.”

Deze zestiende editie van GOGBOT heeft als thema BIO THE NEW DIGITAL. “Het vormt een logische voortzetting van het Frankenstein thema van vorig jaar waar mens en machine al verbonden werden. Digitalisering van de natuur en het menselijk lichaam zet allerlei belangrijke nieuwe ontwikkelingen in gang. Door biologische gegevens met data te verbinden kan je bepaalde ingrepen doen in de genen - the sky is the limit - maar dit brengt veel ethische vragen met zich mee. Ook de tentoonstelling in Tetem - Xenobodies in Mutation - raakt aan dit thema.”

Platform voor avant garde kunst
GOGBOT breidt dit jaar uit naar het Wilminkplein en het Stationsplein, waardoor de stad nog meer in de greep komt van cyberpunk en mediakunst. “GOGBOT is een platform voor autonome en avant-garde kunst, een vrijplaats in populistische tijden. Het festival verbindt culturele instellingen, kunstenaars/initiatieven, creatieve en technologische opleidingen en de wetenschap. Voor het brede publiek vormt GOGBOT dé mogelijkheid om moderne kunst te beleven.”

“Twente heeft veel potentie op het gebied van creatieve technologie, onderwijs en cultuur. We kunnen hiermee de regio nog veel sterker op de kaart zetten,” aldus Kees. “In de toekomst willen we de drie pleinen aan elkaar schakelen, maar ook de Campus van de Universiteit, Roombeek en Technology Base kunnen we erbij betrekken. Ik wil toegroeien naar een ‘Dutch Technology Month’, met één weekend avant-garde kunst en dan een langere periode eromheen kunst en technologie op meerdere locaties in de stad. Het is een mooie ambitie om te proberen begin jaren ‘30 culturele hoofdstad van Europa te worden, tezamen met de regio en ook Duitsland. Daarbij kunnen we teruggrijpen op het gedeelde textielverleden en vanuit de huidige tijd ons gezamenlijke verhaal van de creatieve, technologische maakindustrie vertellen.”

~ Blog geschreven door Maika Eggink, na interview met Kees de Groot

De tentoonstelling Xenobodies in Mutation in Tetem is onderdeel van GOGBOT 2019. Bekijk hier het volledige festivalprogramma.

Vorige blogs

Alles beweegt in Roombeek! Een zomer vol energie, beweging, verrassing en spelen

Eind 18de eeuw schrijft de Duitse filosoof en dichter Friedrich Schiller: “De mens is alleen helemaal mens wanneer hij speelt.” Voor Schiller is de wereld van de kunst het aangewezen speelterrein. “Via rituelen, taboes en symboliseringen creëert de mens een symbolisch universum dat verlichting biedt”, aldus Schiller. Het spel van de kunst – het uitdrukking geven aan de verbeelding – […]

Voor de Energietransitie, moeten we eerst zélf in transitie

Stel je hebt een creditcardschuld. Maar de merkspullen lonken, dure etentjes voelen als een mensenrecht en natuurlijk hoort er bij elke feestelijke gelegenheid een goede fles champagne. Of tien. Je weet dat je moet stoppen, maar je voelt het nog niet. Euro’s blijven abstract. Totdat de deurwaarder aanklopt. Weten en voelen Dat is waar we zitten, alleen zijn die euro’s […]