Co-productie met partners:
Maakplaatsen, generators, MMM & @home

NRC: Interview met Roos Groothuizen

Hoe graag sommigen de digitale wereld ook vaarwel zouden willen zeggen, er is geen exit. Sinds deze week kunnen bezoekers in het kunstwerk I want to delete it all, but not now ervaren hoe tragisch en oneerlijk hun relatie met de data-industrie is. Het kunstwerk, gemaakt door mediakunstenaar Roos Groothuizen (1992), heeft de vorm van een escape room en daar zit meteen […]

NRC: Interview met Roos Groothuizen over Escaperoom Tentoonstelling

Roos Groothuizen maakte een kunstwerk over de schaduwzijden van internet en sociale media. Het resultaat: een online-escaperoom zonder uitgang. Lees hier het hele artikel.

Interview met Roos Groothuizen in Gonzo (circus)

De nieuwe Gonzo (circus) is uit! Met daarin ook een uitgebreid interview van Maarten Buser met kunstenaar Roos Groothuizen over de conceptuele escape room die ze voor Tetem heeft ontwikkeld. Bestel het tijdschrift hier.

Interview met Gabey Tjon a Tham voor Mistery Motley’s radioprogramma Kunst is Lang

Kunstenaar Gabey Tjon a Tham vertelt in Mistery Motley's radioprogramma Kunst is Lang over de ontwikkeling van haar werk en een nieuw werk dat ze voor Tetem ontwikkelt vanuit haar onderzoek naar technologie en tijd. Hiervoor maakt Gabey voor het eerst een werk voor de virtuele ruimte, met gebruik van Augmented Reality. Hoe verhouden de fysieke en virtuele wereld zich […]

Playbour City Engines op nationale radio Deutschlandfunk

The Rodina werd geinterviewd door cultuurjournalist Peter Backof voor het nationale radiostation Deutschlandfunk over de virtuele playgrounds die ze voor Tetem hebben ontwikkeld.

Tubantia: Mediakunstenaar Roos ontwerpt escaperoom in Enschede die aanzet tot nadenken over eigen internetgedrag

Voor de tentoonstelling I want to delete it all, but not now, ontwikkelde Roos een bijzondere conceptuele escaperoom waarin de rol van technologie in het leven van mensen en de ethische vragen daarbij worden uitvergroot. ,,Ik heb een fascinatie voor games en puzzels. Ook als kunstvorm. Je dwingt toeschouwers een actieve rol aan te nemen”, vertelt Roos vanuit haar atelier […]

Hengelo’s Weekblad: Succesvol online programma voor jonge makers

Iets zélf ontwerpen en maken geeft altijd een gevoel van trots en voldoening. Dit in een online webinar sámen met andere kinderen doen, maakt het een stuk gezelliger en zorgt voor verbinding in een tijd dat je elkaar niet of nauwelijks kunt opzoeken. Gelukkig krijgen basisschoolkinderen vanaf maandag weer fysiek onderwijs, maar het blijft van groot belang dat ze uitgedaagd […]

PublicSpaces: Het internet als onoplosbare Escape Room: ontsnap als Flexidigitariër

Mediakunstenaar Roos Groothuizen stelt met haar werken de eindeloze perikelen van het internet aan de kaak en strijdt zo voor digitale mensenrechten. Ze maakte The Consultate of Google met datapaspoorten, het Potentieel Dagblad met nieuws en nepnieuws en The Black Box Bellagio: een casino waar je betaalt met je identiteit in plaats van geld. Op die manier hoopt ze de problemen van de ondemocratische kant […]

Re-Imagine Europe: Re-Imagining the Digital Diorama

Stefan Wharton heeft onderzoek gedaan naar digitale platforms en de manieren waarop samenwerkingen tussen makers die via verschillende media werken, door culturele instellingen kunnen worden gefaciliteerd en samengesteld. Playbour wordt hierin ook genoemd als voorbeeld. Lees hier het hele artikel.

Netwerk van Overijsselse Bibliotheken: Mobiele Lab van Tetem verbindt Bibliotheek Twenterand en Zorgsaam Twenterand

Een 3D-printer, lasercutter en foamsnijder in je dorp? In Twenterand gebeurde het. Het Mobiele Lab van Tetem stond in Jongerencentrum Future in Westerhaar. Daar maakten de bezoekers kennis met techniek. Dat techniek verbindt blijkt; de jongerenwerkers van Zorgsaam Twenterand en de mensen van Bibliotheek Twenterand maakten dit samen mogelijk. Een waardevolle samenwerking voor de toekomst! Ria van der Wielen, programmamanager […]

Netwerk van Overijsselse Bibliotheken: KidsLab Nieuw online kinderprogramma

Kidslab is een activiteit die Tetem in samenwerking met de bibliotheken en Twentse maakplaatsen heeft ontwikkeld. Elke woensdagmiddag, zaterdagmiddag én in schoolvakanties kunnen kinderen van 6 tot en met 12 jaar met een labcoach online aan de slag met maak- en bouwworkshops! Per workshop is promotietekst en beeld beschikbaar zodat je de workshops zelf kunt promoten en kunt laten zien in […]

Gonzo (Circus): The Factory of Electric Dreams

Hoe kunnen we een inclusieve toekomst opbouwen? Een interactieve game-ervaring met cyborgs, portalen en tech-clichés rondom dit vraagstuk. Lees hier het hele artikel.