Metropolis M review GOGBOT en Xenobodies in Mutation

Publiceerdatum: 15 september, 2019

Vergelijkbaar grensoverschrijdend gedrag is te vinden in het werk Sonja Bäumel, Mary Maggic en Špela Petrič dat Tetem heeft in Xenobodies in Mutation. De tentoonstelling, anders dan de rest van het festival nog tot 17 november te zien, onderzoekt de implicaties van mutaties van microben of planten tot menselijke geslachtsdelen. De meest spraakmakende installatie is Genital(*)Panic van Maggic waarin een bezoeker in de speciaal daarvoor ingerichte alien genital scanning for all unruly bodies kamer de afstand tussen het eigen scrotum en geslachtsdelen kan opmeten, scannen en 3D-printen.

In tegenstelling tot de drie kunstenaars bij Tetem die bio- en technologische verandering lijken te (bot)vieren geeft de Youngblood Award tentoonstelling in het oude VVV-pand een andere kijk op de zaak. Hier worden de werken van net afgestudeerde kunstenaars tentoongesteld in een post-apocalyptische kraakpand setting. De meeste lijken de vraag van het festival ‘Wanna Shock Your Senses?’ te beantwoorden met directe esthetische gratificatie en overrompeling – een logische beslissing gezien het grote aantal werken dat er te zien is.

Lees hier het hele artikel.

Laatste in de media

BOK: Abner Preis’ augmented reality in Tetem

Abner Preis is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar die met tal van verschillende media werkt: performances, video, tekeningen en foto’s waarmee hij net zo goed een beeldende verhalenverteller als een verhalende beeldmaker genoemd kan worden. Zijn werken kunnen ook gezien worden als een reflectie op onze tijd; de consumptiemaatschappij, geweld, protest en revolutie. Klik hier voor het volledige artikel.

Loving Geopolitics magazine: Kunstenaars bekommeren zich om wereldproblemen

BREAK THE WALL wordt begin 2024 getoond in en op verschillende locaties in Nederland: Neude Bibliotheek, Utrecht tot NXT Museum, Amsterdam, en Tetem in Enschede. BREAK THE WALL ontwikkelden we aanvankelijk als een gelaagde tentoonstelling die je kunt doorlopen als een game. De coronacrisis droeg ertoe bij dat we uiteindelijk besloten een game te produceren: een narratieve game die op […]