Mister Motley: Zandpeer door Stephanie Nypels en Esmay Groot Koerkamp

Publiceerdatum: 14 augustus, 2019

Zandpeer is gemaakt in het kader van de Nieuwe Makers Regeling, een talentontwikkelings- en professionaliseringsproject voor jonge kunstenaars. De gemeente Overijssel nam het initiatief en de Enschede expositieruimte Tetem zorgt voor de begeleiding. Groot Koerkamp en Nypels werden voor het traject aan elkaar gekoppeld. Ze kenden elkaar al van de AKI, waaraan ze in 2016 afstudeerden, en exposeerden beiden een aantal keer in Tetem. Beiden namen al eerder deel aan een traject vanuit Tetem: het Talent & Development Program waarin jonge, vaak net afgestudeerde kunstenaars de kans krijgen om niet alleen hun werk verder te ontwikkelen, maar ook om een professionaliseringsslag te maken. Voor de Nieuwe Makers Regeling hebben ze anderhalf jaar lang intensief samengewerkt, met elkaar en met Tetem. Hun plannen moesten ze zoveel mogelijk zelf realiseren, om er optimaal van te kunnen leren. Denk daarbij niet alleen aan het maken van de film, maar ook het vinden van een plaats om die te vertonen, het organiseren van een expositie en de communicatie. Het was veel en niet altijd even makkelijk, vertellen ze, maar ze konden altijd bij Tetem aankloppen als het niet lukte.

Lees hier het hele artikel.

Laatste in de media

BOK: Abner Preis’ augmented reality in Tetem

Abner Preis is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar die met tal van verschillende media werkt: performances, video, tekeningen en foto’s waarmee hij net zo goed een beeldende verhalenverteller als een verhalende beeldmaker genoemd kan worden. Zijn werken kunnen ook gezien worden als een reflectie op onze tijd; de consumptiemaatschappij, geweld, protest en revolutie. Klik hier voor het volledige artikel.

Loving Geopolitics magazine: Kunstenaars bekommeren zich om wereldproblemen

BREAK THE WALL wordt begin 2024 getoond in en op verschillende locaties in Nederland: Neude Bibliotheek, Utrecht tot NXT Museum, Amsterdam, en Tetem in Enschede. BREAK THE WALL ontwikkelden we aanvankelijk als een gelaagde tentoonstelling die je kunt doorlopen als een game. De coronacrisis droeg ertoe bij dat we uiteindelijk besloten een game te produceren: een narratieve game die op […]