Twenterand: Twentse gemeenten investeren in Creatieve Broedplaatsen

Publiceerdatum: 07 mei, 2021

Vanuit de Regio Deal heeft de cultuurregio Twente een Rijksbijdrage van 2,1 miljoen ontvangen om creatieve broedplaatsen op het snijvlak van kunst, cultuur en technologie te stimuleren. Deze bijdrage fungeert als startmotor om in de periode 2020-2025 creatieve broedplaatsen in Twente van de grond te krijgen of door te ontwikkelen. Naast een financiële bijdrage, biedt de regeling Creatieve Broedplaatsen Twente ook netwerkvorming en coaching. 

De gemeente Enschede is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regeling namens de 14 Twentse gemeenten: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden. Culturele instelling Concordia zorgt ervoor dat creatieven in Twente op de hoogte zijn van de regeling en fungeert als aanjager voor potentiële aanvragers. Kunstinstelling Tetem gaat de broedplaatsen bijstaan bij het verbinden onderling en met ondernemers. Hogeschool Saxion monitort wat wel en niet goed werkt bij het opstarten of doorstarten van een broedplaats. Tevens ontwikkelen zij deskundigheidsprogramma’s voor zowel de initiatiefnemers als de mentoren van de broedplaatsen.

Lees hier het hele artikel.

Laatste in de media

BOK: Abner Preis’ augmented reality in Tetem

Abner Preis is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar die met tal van verschillende media werkt: performances, video, tekeningen en foto’s waarmee hij net zo goed een beeldende verhalenverteller als een verhalende beeldmaker genoemd kan worden. Zijn werken kunnen ook gezien worden als een reflectie op onze tijd; de consumptiemaatschappij, geweld, protest en revolutie. Klik hier voor het volledige artikel.

Loving Geopolitics magazine: Kunstenaars bekommeren zich om wereldproblemen

BREAK THE WALL wordt begin 2024 getoond in en op verschillende locaties in Nederland: Neude Bibliotheek, Utrecht tot NXT Museum, Amsterdam, en Tetem in Enschede. BREAK THE WALL ontwikkelden we aanvankelijk als een gelaagde tentoonstelling die je kunt doorlopen als een game. De coronacrisis droeg ertoe bij dat we uiteindelijk besloten een game te produceren: een narratieve game die op […]