Maker Festival Twente@Home

Publiceerdatum: 14 mei 2020

Kort na de corona uitbraak werd al duidelijk dat het Maker Festival Twente (MFT) dit jaar niet kon plaatsvinden in de gebruikelijke fysieke vorm. We zijn op zoek gegaan naar andere mogelijkheden maar realiseerden ons gaandeweg dat de anderhalvemetersamenleving verre van stabiel is. De keuzen die we maken om Nederland weer uit de intelligente lockdown te krijgen zijn gebaseerd op rekenmodellen. Je ziet dat andere landen andere rekenmodellen gebruiken of met andere parameters werken. Dit leidt tot verschillende manieren om de samenleving weer open te stellen. Soms lijkt de ene aanpak succesvoller dan de andere. We zien ook landen met een terugval die de maatregelen weer aanscherpen. We moeten met elkaar nog uitvinden wat wel en wat niet kan binnen ‘het nieuwe normaal’. Hoewel ik liever spreek over het ‘tijdelijke abnormaal’, want ‘normaal’ is deze situatie waarin je je ouders en vrienden niet meer kan omhelzen allerminst.

Binnen het ‘tijdelijke abnormaal’ is Tetem op zoek gegaan naar alternatieven die we binnen ieder scenario kunnen aanbieden. Dit heeft geresulteerd in een online programma voor het MFT in de maanden mei en juni en een hybride programma in Maker Maand Twente in oktober. In samenwerking met de Maakplaatsen zijn de Code-It@Home en de Make-It@Home kits ontwikkeld, waarbij kinderen en jongeren leren programmeren en aan de slag gaan met uitdagende technieken. Er worden online tutorials aangeboden. Ook zijn er real-live trainingen van Lablearning@Home, waarbij (jong) volwassenen op interactieve wijze kennis maken met de nieuwste technieken en software. Tijdens MFT@Home werken we samen met vele bedrijven en toonaangevende (culturele) instellingen op het gebied van maaktechnologie.

Ontdek de wereld via 3D visualisatie in je hand
In samenwerking met HCS - Happy Innovation Lab is een speciale Make-It@Home kit ontworpen met de Merge Cube, een kubus die tot leven komt in je hand in combinatie met een app op je telefoon of tablet. Merge Cube is een fantastisch middel om mee te leren. Kinderen verwonderen zich over de hologrammen en kunnen ondertussen iets leren over de planeten, een puzzel oplossen of een museum van binnen bekijken.

Twist your apps met Sickhouse
Twist your apps is een interactieve manier om een kritisch en sociaal relevant discours over een wereld die ‘app-gek’ is geworden te ervaren, onderzoeken en creëren. Wil je je privacy weggeven? Twist your app! Wil je verdwalen? Twist your app! In deze Lablearning@Home workshop van Sickhouse leer je op een speelse manier over de verborgen aspecten van apps, vind je je eigen apps conceptueel opnieuw uit en creëer je visuele basisprincipes om je product te promoten. De videotutorial komt in juni online.

Techniekpact Twente en het Twentse bedrijfsleven
In samenwerking met Techniekpact Twente komen er binnenkort maar liefst vijf nieuwe Make-It@Home kits bij voor de MFT@Home. De kits worden ontwikkeld in samenwerking met het Twentse bedrijfsleven. Dit betekent dat bij elke kit een specifiek bedrijf betrokken is omtrent de ontwikkeling en de presentatie. Tevens is aan elke kit een techniek gekoppeld, die ook echt gebruikt wordt in het bedrijf. Het bedrijf en de techniek komen ook weer terug in de videotutorial. Zo leren kinderen nieuwe technieken én meer over de Twentse bedrijven.

Waag en Maakplaats 021
Maakplaats 021 gaat webinars verzorgen met online ontwerpprogramma’s voor kinderen en aan het eind een challenge. Ook zijn er instructables en maakvideo’s te volgen. Waag komt met De Thuismakers: online workshops en instructables die kinderen in staat stellen om met behulp van proefjes hun directe omgeving in kaart te brengen en te duiden.

Kortom: er valt straks genoeg te doen én te beleven bij MFT@Home. Hou de website in de gaten voor alle actuele informatie.

Voor nu: blijf gezond, blijf nieuwsgierig, blijf lachen, blijf maken en blijf leren!

~ Wilja Jurg, directeur Tetem

Foto credit: mergecube.com

Vorige blogs

Play in Information Society

As society evolves from an industrial to an information one, play is being transformed. This change is  accelerated by digital technologies such as augmented reality. AR overlays digital information, images and video …

Tetem in de BIS!!

Het is gelukt. Als de minister het advies van de Raad voor Cultuur volgt zit Tetem vanaf 2021 voor vier jaar in de BIS! Daarmee worden we onderdeel van de culturele basisinfrastructuur …