Masterclasses film en talentontwikkeling

Publiceerdatum: 14 november 2022

De afgelopen weken hoorde ik vrijwel elke dag op verschillende plekken in Tetem filmmuziek door de ruimten schallen. Professionele filmmakers en jongeren werkten samen aan de nabewerking van films die gemaakt zijn tijdens de Masterclasses Film in de Twentse Bibliotheken. In de herfstvakantie gingen kinderen en jongeren tijdens deze Masterclasses aan de slag als acteur, regisseur of cameramens. Met dit project willen we kinderen/jongeren enthousiasmeren voor de kunstvorm film en mediawijs maken. Wat houdt film maken in? Hoe vertel je een verhaal? Hoe profileer je jezelf als acteur in een film? Welke verantwoordelijkheden heb je als cameramens en regisseur ten aanzien van je acteurs? Maar ook: Wat is de kracht (en macht) van bewegend beeld? Hoe kunnen beelden ons manipuleren?

Rian van der Wielen, Bibliotheek Twenterand: “Kinderen raken bekend met de technologie van het filmen en ontwikkelen zich op een creatieve manier omdat ze de rol van acteur, regisseur of cameramens op zich nemen. Daarnaast maken ze ook kennis met mediawijsheid, wat zijn de gevaren van social media en bepaalde content online zetten?”

Mediawijsheid
Als moeder van een jong volwassene zie ik een generatie opgroeien in een tijd waarin beeldcultuur leidend is; via je telefoon en tablet krijg je de hele dag filmpjes voorgeschoteld. Door de toenemende digitalisering wordt de aanwezigheid van film/beeld in ons dagelijks leven steeds dominanter. Als moeder wil je dat je kind op verantwoorde wijze met (social) media omgaat en leert hoe je beelden moet interpreteren. Ook hoop je dat de mensen in je omgeving jouw waarden hierin respecteren. Vanuit Tetem willen we een bijdrage leveren aan het bewuster leren omgaan met (social) media, dit gebeurt spelenderwijs. De deelnemers van het filmproject zijn enthousiast, ze leren veel over film maken en vinden het ook belangrijk om mediawijzer te worden. Enkele reacties: “Ik vind het heel leuk om te acteren en andere personen te kunnen spelen. De film gaat over iemand die net terug is van vakantie en dan ontdekt dat er allemaal rare foto’s op Instagram zijn geplaatst, dat vindt ze niet zo leuk.” “Wij maken een film, zodat je niet verslaafd raakt aan social media.” ”Als je een foto plaatst, gaat die er niet meer af, dus denk er eerst over na wat je plaatst.” “Ik ben heel erg geïnteresseerd in filmen en acteren, ik zou ooit wel een Oscar willen winnen!”

Pop-up Film Festival
Alle door de kinderen zélf gemaakte en geproduceerde films zijn inmiddels vertoond tijdens één van de drie Pop-up Film Festivals. We willen de makers een echte stage-experience geven en hebben daarom de samenwerking opgezocht met professionele filmhuizen. We hebben ook gewerkt aan het verbreden van de ervaringen van kinderen en jongeren door in de foyers van de filmhuizen het werk van professionele mediakunstenaars te tonen. Op deze manier krijgen de jonge makers positieve ‘rolmodellen’ en voorbeelden te zien binnen het filmgenre. Tevens hebben we de samenwerking met Cinekid gezocht; in aansluiting op de vertoning van de films van de jonge makers is Totem, de openingsfilm van Cinekid, vertoond. Door de koppeling met Cineville wint het festival aan importantie voor de deelnemers van het project. Het feit dat jouw film in hetzelfde programma wordt vertoond als de openingsfilm van Cinekid, een landelijk festival waar op TV reclame voor wordt gemaakt, geeft een gevoel van trots.

4Talent
Voor Tetem is het belangrijk dat het hier niet bij blijft. Kinderen en jongeren die zich willen doorontwikkelen moeten daartoe de kans krijgen. Gedurende het hele jaar door worden daarom - in coproductie met partners uit de regio - activiteiten georganiseerd waarbij kinderen en jongeren in de vrije tijd kunnen leren, eigen talenten ontdekken en zich verder kunnen ontwikkelen. Ook vindt het hele jaar door het 4Talent programma plaats. Kinderen/jongeren die lokaal zijn ‘uitgeleerd’ en die een specifieke ontwikkelwens hebben, worden door Tetem in een persoonlijk ontwikkeltraject begeleid. Zo heeft een deelnemer zich gespecialiseerd in het ontwerpen van chocoladeobjecten om prijswinnende taarten te kunnen ontwerpen en werken drie 3 jeugdige deelnemers aan het bouwen van een zelf ontworpen muziekinstrument. Ook het Pop-up Film Festival krijgt opvolging: een groepje van 4 jonge makers werkt elke donderdagmiddag aan de productie van een korte film.

We vinden het belangrijk dat kinderen/jongeren de kans krijgen om zélf hun leerroute te bepalen. Talenten te ontdekken en zich verder te ontwikkelen. De regie in eigen hand te houden en zo hun plek in de samenleving in te nemen!

~ Wilja Jurg, Directeur Tetem

Foto credit: Unsplash - Vanilla Bear Films

Vorige blogs

Een empathische benadering van de metaverse

De metaverse wordt meestal omschreven als een ‘collectieve virtuele ruimte waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten’. De metaverse als een alternatieve werkelijkheid waarin we kunnen gamen, vergaderen, events bezoeken en met cryptogeld handelen, maar ook de meest fantasierijke omgevingen en versies van onszelf kunnen onderzoeken! Jeroen Junte beschreef de metaverse in de Volkskrant als “de uitgebreide versie van het internet waar […]

Het leerecosysteem: wapen in de strijd tegen kansenongelijkheid

In Nederland geloven we graag dat iedereen binnen het onderwijs gelijke kansen heeft. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat de kansenongelijkheid alleen maar toeneemt. In de documentaireserie Klassen wordt de vraag gesteld of het diploma van kinderen gebaseerd is op hun eigen kwaliteiten of dat het opleidingsniveau van de ouders een doorslaggevende rol speelt. Ook in de televisieserie Sander en […]