Playbour City Engines op nationale radio Deutschlandfunk

The Rodina werd geinterviewd door cultuurjournalist Peter Backof voor het nationale radiostation Deutschlandfunk over de virtuele playgrounds die ze voor Tetem hebben ontwikkeld. Luisteer hier naar het hele interview.

Tubantia: Mediakunstenaar Roos ontwerpt escaperoom in Enschede die aanzet tot nadenken over eigen internetgedrag

Voor de tentoonstelling I want to delete it all, but not now, ontwikkelde Roos een bijzondere conceptuele escaperoom waarin de rol van technologie in het leven van mensen en de ethische vragen daarbij worden uitvergroot. ,,Ik heb een fascinatie voor games en puzzels. Ook als kunstvorm. Je dwingt toeschouwers een actieve rol aan te nemen”, vertelt Roos vanuit haar atelier […]

PublicSpaces: Het internet als onoplosbare Escape Room: ontsnap als Flexidigitariër

Mediakunstenaar Roos Groothuizen stelt met haar werken de eindeloze perikelen van het internet aan de kaak en strijdt zo voor digitale mensenrechten. Ze maakte The Consultate of Google met datapaspoorten, het Potentieel Dagblad met nieuws en nepnieuws en The Black Box Bellagio: een casino waar je betaalt met je identiteit in plaats van geld. Op die manier hoopt ze de problemen van de ondemocratische kant […]

Re-Imagine Europe: Re-Imagining the Digital Diorama

Stefan Wharton heeft onderzoek gedaan naar digitale platforms en de manieren waarop samenwerkingen tussen makers die via verschillende media werken, door culturele instellingen kunnen worden gefaciliteerd en samengesteld. Playbour wordt hierin ook genoemd als voorbeeld. Lees hier het hele artikel.

Netwerk van Overijsselse Bibliotheken: Mobiele Lab van Tetem verbindt Bibliotheek Twenterand en Zorgsaam Twenterand

Een 3D-printer, lasercutter en foamsnijder in je dorp? In Twenterand gebeurde het. Het Mobiele Lab van Tetem stond in Jongerencentrum Future in Westerhaar. Daar maakten de bezoekers kennis met techniek. Dat techniek verbindt blijkt; de jongerenwerkers van Zorgsaam Twenterand en de mensen van Bibliotheek Twenterand maakten dit samen mogelijk. Een waardevolle samenwerking voor de toekomst! Ria van der Wielen, programmamanager […]

Netwerk van Overijsselse Bibliotheken: KidsLab Nieuw online kinderprogramma

Kidslab is een activiteit die Tetem in samenwerking met de bibliotheken en Twentse maakplaatsen heeft ontwikkeld. Elke woensdagmiddag, zaterdagmiddag én in schoolvakanties kunnen kinderen van 6 tot en met 12 jaar met een labcoach online aan de slag met maak- en bouwworkshops! Per workshop is promotietekst en beeld beschikbaar zodat je de workshops zelf kunt promoten en kunt laten zien in […]

Gonzo (Circus): The Factory of Electric Dreams

Hoe kunnen we een inclusieve toekomst opbouwen? Een interactieve game-ervaring met cyborgs, portalen en tech-clichés rondom dit vraagstuk. Lees hier het hele artikel.

Huis aan Huis: Spacecast ontvangt toekenning uit Generators fonds

Aan het begin van 2021 is meteen al een eerste bijdrage uit het Generators fonds toegekend! Het fonds ondersteunt projecten van underground cultuurmakers in heel Twente op het gebied van creatieve technologie, game-design, dance, electronic music, avant-garde kunst en festivals. Spacecast maakt live webshows vanuit de Spacebar in Enschede en ontvangt daarvoor de toekenning in de derde ronde aanvragen uit […]

CLOT Mag: Gallery private views with robots at Tetem Artspace Netherlands

Something that in the internet subcultures circles almost started as a joke or meme – attaching a camera or an iPad to someone’s else body to use it as a mobile vessel for whatever communication or visual purpose-, seems to have been pushed a step further in a new project by Tetem, an artspace in the Netherlands. The gallery has developed […]

De Ingenieur: Dromenfabriek

De Ingenieur licht de tentoonstelling The Factory of Dreams uit. Lees hier het hele artikel.

Tubantia: Tetem komt met ‘leuk online-alternatief voor 3D-printen met chocolade’

Kilo's chocolade lagen klaar. Daarmee zouden kinderen de eerste letter van hun voornaam in 3D kunnen printen. 'Helaas kan dat door de coronamaatregelen niet doorgaan, maar we willen de kinderen toch graag hightechactiviteiten aanbieden', zegt Wencke Steggink van Tetem's Kidslab. Lees hier het hele artikel.

The Wrong: I want to delete it all, but not now

A conceptual escape room to explore the (mis)match between humans and technology and the (un)intended consequences of technology in people's lives. 'I want to delete it all, but not now' is a conceptual escape room by media artist Roos Groothuizen. In a 60-minute experience, players will explore the origins of digital questions of conscience through puzzles and obstacles. Read more here.