Ontmoeting en interactie in virtuele werelden

Publiceerdatum: 9 september 2021

Eclipse, Tetem’s nieuwe hybride Virtual Reality tentoonstelling, verkent de mogelijkheden van menselijke interactie, communicatie en expressie in virtuele werelden. Terwijl technologische ontwikkelingen steeds meer het commerciële belang dienen, speculeert Eclipse over nieuwe en vrije digitale ruimtes. Als toekomstige mensen ooit in volledig virtuele werelden leven, hoe zouden hun levens er dan uit zien? Hoe leven we als we niet worden gehinderd door barrières van taal, geografie en sociale hiërarchie? In de tentoonstelling kunnen deelnemers met elkaar communiceren door verschillende karakters binnen VR te belichamen en zowel fysiek in Tetem als online de interactie met elkaar aangaan.

Eclipse vormt een nieuw hoofdstuk binnen de virtuele wereld van False Mirror, gecreëerd door VR kunstenaar Ali Eslami. Ali vertelt ons over de totstandkoming van dit nieuwe hoofdstuk. “I realized the world that I was expanding was all oriented towards a single identity, called Alless. What if there were other forms of identities that are radically different from Alless? If so, how would they interact and cohabit together? With Eclipse, False Mirror undergoes socio-technological changes, through the implementation of new identities. Where VR can often be an isolated personal experience, this new extension offers individuals the ability to connect with each other while inhabiting their respective virtual spaces.” Omdat er nieuwe virtuele karakters werden toegevoegd, was het voor Ali een logische keuze om samen te werken met een andere kunstenaar. Dit werd mixed-media artist Mathilde Renault. Mathilde ontwikkelde het nieuwe VR karakter Lena en maakte sculpturen van de verschillende VR karakters.

Dreaming out loud together
Middels een hybride ervaring kunnen fysieke en online bezoekers elkaar in virtuele werelden ontmoeten via drie verschillende karakters vertelt Ali enthousiast: “With Eclipse, False Mirror becomes multi-user and offers the possibility to embody three different entities: Alless, Lena or Bird. Visitors can choose to experience as many virtual beings as they desire. However, it is through exploring the three different perspectives that the audience will get a full understanding of how unique each character, their body language and their respective world is, as well as how different each interaction is from one another.”

Behalve het bieden van verschillende perspectieven verruimt Eclipse tevens fysieke en dus ook geografische grenzen. Dit gebeurt door binnen False Mirror, via de interactieve website, toegang te verlenen tot Birds. Iedereen met een telefoon of laptop, waar ook ter wereld, kan als Bird door de verschillende werelden navigeren en live communiceren met Alless en Lena via Twitch. “This new chapter of False Mirror is playfully designed to blur the borders between physical and virtual and it is intended as a common online and offline space within which people can share a social virtual experience and dreaming out loud together!”, aldus Ali.

Kracht van de verbeelding
De opkomst van het digitale leven, vooral na de wereldwijde pandemie, maakt het noodzakelijk om nieuwe gronden voor menselijke interactie te onderzoeken. Daarnaast suggereren de enorme investeringen in de belofte van 'The Metaverse' door techbedrijven dat dit terrein reeds actief wordt verkend. We hebben hierin echter nog een hele weg te gaan. “To democratize and diversify this future virtual exploration, I believe the input of independent artists, designers and thinkers are more than ever crucial and impactful to contribute to this path. In this project, we go through the same challenges that a company like Facebook is currently going through to explore this future ground, of course in a very different scale. But what encourages us to go deeper in the development of virtual worlds, is that we are dealing with a vast amount of unknown territories that requires active creativity with a critical eye that alarms us about the bends ahead.”

Eclipse biedt een tegenwicht voor de opkomende, uitgestrekte virtuele werelden. Een verkenning van het virtuele leven door middel van radicale verbeeldingskracht en wereldopbouw. Een uitdaging van wat we als vanzelfsprekend beschouwen in onze consensussamenleving, door het potentieel van technologie te gebruiken om nieuwe vormen te bedenken en te creëren waarin mensen kunnen samenleven. “By speculating, Eclipse helps to bring up new aesthetics and possibilities beyond the established visions of the future”, aldus Ali. “I strongly believe in the power of imagination to reconstruct the world. Through Virtual Reality we have the chance to simulate and speculate upon variations of the future while experiencing them hands-on.”

Eclipse is onderdeel van GOGBOT en genomineerd voor de Dutch Design Awards!

~ Interview en blogtekst door Maika Eggink

Vorige blogs

ROC onderwijsassistenten aan het werk in het FabLab van Tetem

Afgelopen half jaar heeft Roombeek Cultuurpark Educatie (RCE) samen met het ROC gewerkt aan het integreren van maakcultuur binnen de opleiding tot Onderwijsassistent van het ROC. Studenten hebben structureel in Tetem en De Museumfabriek gewerkt aan het verbinden van de zaakvakken uit het onderwijs met maakcultuur, beeldende kunst of erfgoed. In het FabLab van Tetem hebben studenten geleerd hoe zij […]

SprintExpo GOGBOT

Sinds Tetem ontwikkelinstelling is in de landelijke basisinfrastructuur (BIS), zijn er voor makers een aantal mogelijkheden om aan ontwikkeling van hun artistieke praktijk te werken en aan technische en economische verbreding/verdieping van hun kunstenaarschap. Zo zijn er de SprintExpo’s. Dit zijn korte, intensieve trajecten waarbij makers in enkele maanden toewerken naar de realisatie van nieuw werk. De productie van nieuw […]
Mastodon