Terugblik 2022

Publiceerdatum: 21 december 2022

De laatste werkdagen van het jaar, een moment om even stil te staan en terug te blikken. 2022 was een bijzonder jaar met veel mooie, maar ook met verdrietige momenten. We hebben als Tetem prachtige dingen gerealiseerd. We hebben fantastische ontwikkeltrajecten mogen doen met een flink aantal makers die gedurende korte of langere tijd bij ons verbleven en in het Lab werkten. Ook hebben we sterke producties kunnen realiseren, die we niet alleen in Tetem maar ook in andere delen van Nederland en zelfs ver daarbuiten hebben laten zien.

Trots
Zo was er de Cross-TIC productie LEAFDE van Ton Nieuwenhuis en de interdisciplinaire installatie Metaxmorphsi8 van Raoumi El Shoura en Lea Farina Sprenger, beiden zijn gepresenteerd tijdens Manifestations in Eindhoven. De productie Future Fossils van Erik Peters is doorgeplaatst naar de Museumnacht in Amare (Den Haag). We hadden de vertoning van de filmproductie van Keiken tijdens het ARKO Art & Tech Festival in Seoul. Ook was er Gen C: Children of 2050, deze tentoonstelling van Bianca Carague wordt doorontwikkeld voor plaatsing in de Filipijnen. En de tentoonstelling Morphogenic Angels and Pink Moonrock Cries van Keiken, die in het nieuwe jaar doorreist naar Ars Electronica in Linz (Oostenrijk).

Ik ben trots dat wij een bijdrage hebben mogen leveren aan de ontwikkeling van zoveel makers, maar ook dankbaar voor de bijdrage die deze makers hebben geleverd aan de ontwikkeling van mij als mens en Tetem als organisatie. Eenzelfde soort sentiment voel ik richting ons netwerk en de regio. Trots als ik kijk naar het indrukwekkende leerecosysteem wat we samen hebben opgebouwd, dankbaar voor de inzet van al die organisaties en mensen die hier een bijdrage aan hebben geleverd!

Urgentie tot verandering
Maar er was helaas ook veel leed in 2022. Op het moment dat de wereld net begon te herstellen van de coronapandemie brak in Oekraïne de oorlog uit, met grote menselijke en economische gevolgen. Zowel aan Russische als Oekraïense zijde gaan vele duizenden (jonge) levens verloren, wat natuurlijk verschrikkelijk is. Daarnaast brak een energiecrisis uit en steeg de inflatie naar recordhoogte, waardoor steeds meer huishoudens en bedrijven in de problemen komen. De crises hebben de cultuursector als geheel en Tetem gelukkig niet lam gelegd, integendeel zelfs. Er wordt een grote urgentie gevoeld om met elkaar in gesprek te gaan over thema's als klimaat, duurzaamheid en inclusiviteit, maar ook over het democratiseren en eerlijker maken van de cultuur en de verdeling van middelen.

Afgelopen jaar heb ik als extern adviseur een bijdrage mogen leveren aan het onderzoek van de Sociaal Economische Raad (SER) Overijssel, naar de maatschappelijke en economische impact van cultuur en de creatieve sector. Het is goed om te zien dat er binnen de Overijsselse SER consensus bestaat over de positie van cultuur. Het hoofdadvies van het in november uitgebrachte rapport luidt: ''Beschouw cultuur en de creatieve sector als een integraal onderdeel en een onmisbare factor om brede welvaart in de provincie Overijssel te bereiken; stel in het provinciale beleid de sociaalmaatschappelijke impact van cultuur en de creatieve sector centraal.'' Een advies waar ik me natuurlijk alleen maar volmondig bij aan kan sluiten!

Ik kijk terug op een jaar waarin we als Tetem en ik als mens - samen met vele andere mensen en organisaties - een bijdrage hebben mogen leveren aan het vormgeven van de samenleving. Daar ben ik dankbaar voor.

Ik wens iedereen goede feestdagen en hoop jullie allen weer te zien in het nieuwe jaar. Vanavond hebben we, voor het eerst in het post-coronatijdperk, het eindejaarsfeestje voor de medewerkers van Tetem. Ik verheug mij!

~ Wilja Jurg, Directeur Tetem

Foto credit: Keiken - Morphogenic Angels and Pink Moonrock Cries - fotograaf Emiel Muijderman

Vorige blogs

Masterclasses film en talentontwikkeling

De afgelopen weken hoorde ik vrijwel elke dag op verschillende plekken in Tetem filmmuziek door de ruimten schallen. Professionele filmmakers en jongeren werkten samen aan de nabewerking van films die gemaakt zijn tijdens de Masterclasses Film in de Twentse Bibliotheken. In de herfstvakantie gingen kinderen en jongeren tijdens deze Masterclasses aan de slag als acteur, regisseur of cameramens. Met dit […]

Een empathische benadering van de metaverse

De metaverse wordt meestal omschreven als een ‘collectieve virtuele ruimte waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten’. De metaverse als een alternatieve werkelijkheid waarin we kunnen gamen, vergaderen, events bezoeken en met cryptogeld handelen, maar ook de meest fantasierijke omgevingen en versies van onszelf kunnen onderzoeken! Jeroen Junte beschreef de metaverse in de Volkskrant als “de uitgebreide versie van het internet waar […]