Co-productie met partners:
Maakplaatsen, generators, MMM & @home

Vlog Visit in Rijksmuseum Twenthe

Publiceerdatum: 16 juni 2021

Tijdens de coronapandemie kwamen er vele problemen op ons af om op te lossen, maar tegelijkertijd hebben we ook nieuwe mogelijkheden gezien en kansen gegrepen. Zo hebben we voor het voortgezet onderwijs de Vlog Visit Days ontwikkeld in Rijksmuseum Twenthe!

Tijdens een Vlog Visit Day komen 2 tot 3 leerlingen van 5 voortgezet onderwijsklassen tegelijk naar het Rijksmuseum Twenthe. Samen met een RCE docent gaan ze aan de slag en maken een vlog over een zelfgekozen kunstwerk in het museum. De leerlingen doen research naar het kunstwerk en de maker. Ze leren van de RCE docent vanuit welke perspectieven je naar kunst kunt kijken en hoe ze hierover een mening kunnen vormen. Na het doen van research krijgen de leerlingen uitleg over het filmen en monteren van een vlog. Eenmaal terug op school tonen de leerlingen hun vlog aan de rest van de klas en reflecteren op het kunstwerk en de vlog samen met hun klasgenoten en de eigen docent.

Ruimte voor persoonlijk narratief
De vlog visit biedt nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs, in tijden van beperking maar zeker ook daarbuiten. Deze vorm van educatie biedt veel ruimte voor het persoonlijk narratief van leerlingen. Psycholoog en onderwijsspecialist Jerome Bruner pleit voor meer ruimte voor het narratief denken binnen het onderwijs. Hij ziet dit als essentiële tegenhanger van het strakke wetenschappelijke logische denken. Verhalen maken het leren makkelijker volgens Bruner, omdat ze meer aansluiten bij het leven. In verhalen kunnen we makkelijker van perspectief wisselen en ons verplaatsen in de ander. Door naar elkaars verhalen te luisteren kunnen we van elkaar leren.

Tetem ziet de vlog visits als dé manier om leerlingen hun eigen verhalen te laten vertellen en te zorgen dat er binnen de kunsteducatie meer ruimte komt voor het individu en diens achtergrond. Dit draagt bij aan meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Ook bieden de vlogs jongeren de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en om eigen accenten te leggen. Zo waren er twee groepjes die voor hetzelfde kunstwerk kozen op een andere vlog-dag; de ene groep maakte een heel theoretische verhandeling, de andere groep maakte een heel sociaal werk.

We hebben het project nu twee keer gedraaid; met 4 klassen van het Bonhoeffer College en met 4 klassen van het Zone College. Vanwege het grote succes en het enthousiasme onder de leerlingen hebben we voor het nieuwe schooljaar 6 nieuwe Vlog Visit Days geprogrammeerd!

Klik hier om enkele vlog visits te bekijken.

~ Wilja Jurg, directeur Tetem

Vorige blogs

Een technologische zelfbeschouwing

Ik draag mijn hele leven al een bril en beschouw de wereld dus zolang als ik me kan herinneren door een technologische lens. Peter-Paul Verbeek schrijft in ‘Beyond Interaction: A Short Introduction to Mediation Theory’ over het begrip ‘technologische mediatie’, dat het een van de kenmerken van technologie is om de relatie tussen de mens en de wereld vorm te […]

Nieuwe aanwinst voor de Raad van Toezicht van Tetem

Tetem wordt bestuurd volgens het Raad van Toezicht model. De RvT bestond tot op heden uit drie leden, maar vanwege de nieuwe taakstelling van Tetem als ontwikkelinstelling in de landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS) was het nodig om de RvT uit te breiden naar vijf leden. We zijn blij te kunnen melden dat we twee fantastische nieuwe leden hebben gevonden. Bij […]